onsdag 17. desember 2014

Eventyr og andre jule tradisjoner

Nå er det i følge Turbo på 12 år kun 7 dager igjen til jul, dagene fyker avgårde og det er så mye som skjer om dagen samtidig at alt skal fikses mot jul.

Jeg sitter som vanlig hver dag og koser meg med julekalender på pc, og i dag var det i kalenderen fra SPAR spørsmål om hvem Snekker Andersen ga julegaver til. Jeg må innrømme at det eventyret av Alf Prøysen er et av de fineste jule eventyrene jeg vet om. Her er link til eventyret om: Snekker Andersen

Minner om jul fra den gang dinosaurrusene levde (det tror ihvertfall Turbo), dengang Tsjekkiske 3 nøtter til Askepott med var en juleklassiker, jeg synes den dag i dag at den er super koselig men blir gjerne nedstemt her i huset når tv skal deles på julaften. Og den må være dubbet :-D Link til filmen: 3 nøtter til Askepott

For ikke å snakke om Tjuren Ferdinand som luktar på blommorna, for meg er det Kalle Ankas jul som er den "ekte" juletegnefilmen. Det skal være svensk, sånn som det var når jeg var liten. Og sitte nå på jula og høre den på Norsk blir liksom bare helt galt hehe Link til: Tjuren Ferdinand

Jula blir som man lager den selv, man kan ikke forvente at andre skal lage DIN jul perfekt, man har selv ansvar for å lage egne tradisjoner, og ansvar for å ikke kreve at andre skal varte DEG opp i jula. Den jula som er perfekt for deg er kanskje ikke perfekt for andre, er man voksen så må man lære seg å ta hensyn til at andre. Bidra, hjelp til, løft rompa ut av sofaen, for er du ikke på hotell med "All Inklusive" så er du gjerne borte hos venner eller familie, og da må ALLE ta i et tak ;-)

Jeg selv skal feire jul med 2 barn og 1 hund og 1 katt, stille og koselig julefeiring der ungene skal hjelpe, potetskrellen virker selv om ungene bruker den ;-) Vi er alle ansvarlig for at alle skal trives og ha det koselig.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar